Τρίτη, 29 Μαρτίου 2011

21. ΠΕΡΙ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ










ΠΕΡΙ ΈΛΛΗΝΟΣ

21.1 Η πολιτεια ξυνεστηκε μιμησις του καλλιστου βιου. ( Η πολιτεια εχει συσταθη σαν απεικονησης του τελειοτατου βιου). ΠΛΑΤΩΝ. Νομοι 817

21.2 Πολιτειας σ’ εστιν ειδη τρια ,ισαι δε και αι παρεκβασεις, οιον φθοραι αυτων. Εστι δ’ αι με πολιτειαι βασιλεια τε και αριστοκρατια, τριτη δ’ η τιμοκρατικη πολιτεια. Τουτων δε βελτιστη μεν η βασιλεια , χειριστη δε η τιμοκρατια. ( Υπαρχουν τριων ειδων πολιτευματων κι άλλες τοσες παρεκβασεις, δηλαδη φθορες αυτων και τα ειδη τους είναι/ η βασιλεια, η αριστοκρατια και τριτη η τιμοκρατια. Απ’ αυτά τα πολιτευματα το αριστον είναι η βασιλεια και το χειριστον η τιμοκρατια). ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Ηθικα Νικομαχεια. Η΄,1160

21.3 Διο και γενη εξ είναι ρητεον πολιτειων. Τρια μεν α…προειρηται, τρια δε τα τουτοις συμγυη λεγω δε μοναρχιαν, ολιγαρχιαν, οχλοκρατιαν. Πρωτη μεν ουν ακατασκευως και φυσικως συνισταται μοναρχια….εκ ταυτης γενναται μετα….διορθωσεως βασιλεια. Μεταβαλλουσης δε ταυτης εις τα συμφυη κακα, λεγω δ’ εις τυραννιδα, αυθις εκ της τουτων καταλυσεως αριστοκρατια φθεται. Και ταυτης εις ολιγαρχιαν εκτραπεισης κατά φυσιν, του δε πληθους οργη μετελθοντος τας των προεστωτων αδικιας, γενναται δημος. Εκ δε της τουτου παλιν υβρεως και παρανομιας αποπληρουται συν χρονοις οχλοκρατια.

( Δι αυτό πρεπει ν’ αναφερουμε εξ ειδη πολιτευματων .τρια αυτά που αναφεραμε πιο πανω και τρια αλλα συνημμενα , εννοω την μοναρχια, την ολιγαρχια και την οχλοκρατια. Πρωτη ατεχνως αναπτυσσεται η μοναρχια….απο αυτή διορθωμενη η βασιλεια. Κι όταν αυτή μεταβληθη εις το συμφυτον κακον πολιτευμα, δηλαδη στην τυραννια, παλι από αυτή την καταλυσιν αυτης ξυφυτρωνη η αριστοκρατια κι όταν αυτή εκτραπη στην ολιγαρχιαν κι ο λαος εξοργισθη για τις αδικιες των αρχοντων, τοτε γεννιεται η δημοκρατια. Από την υπεροψιαν τελος του λαου και την παρανομια με τον καιρον γινεται η οχλοκρατια). ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Ηθικα Νικομαχεια Η΄ 1161

21.4 Πολιτεια τροφη ανθρωπων εστι, καλη μεν αγαθων η δ’ εναντια κακων. ( Η πολιτεια είναι τροφος των ανθρωπων. η καλη βεβαιως δια τους καλους κι η κακη δια τους κακους). ΠΛΑΤΩΝ. Μεν ΙΙΙ (238 C).

21.5 Των πολιτων εργον εστιν η σωτηρια της κοινωνιας. ( Η σωτηρια της πολιτειας είναι καθηκον των πολιτων). ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Πολιτικα. Γ΄, 4

21.6 Αρετη πολιτου δοκει είναι το αρχειν και αρχεσθαι. ( Η αρετη του πολιτου είναι να εξουσιαζη και να εξουσιαζεται). ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Πολιτικα. Γ΄, 4

21.7 Πολιτης …… ουδενι των αλλων οριζεται μαλλον η τω μετεχειν κρισεως και αρχης. ( Το κυριον γνωρισμα του πολιτου είναι να δυναται να γινεται αρχων και δικαστης). ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Πολιτικα. Γ΄, 1

21.8 Νομιζω ομοιως αγαθον πολιτην είναι, ος και του σωματος τε και της ουσιας προνοηται. μαλιστα γαρ αν ο τοιουτος και τα της πολεως δι’ αυτόν βουλοιτο ορθουσθαι. ( Νομιζω επισης ότι ο εντιμος πολιτης είναι αυτος που προνοει για τον εαυτον του και για την περιουσιαν του. γιατι αυτος ο πολιτης επιθυμει να πηγαινουν καλα τα πραγματα της πολεως και για το δικον του συμφερον). ΝΙΚΙΑΣ. (Θουκιδυδου ΣΤ΄ ).

21.9 Πεπονηται ο πολιτικος περι την αρετην. ( Ασκηται ο πολιτικος στο αμονι της αρετης). ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Ηθικα Νικομαχεια. Α΄, 13

21.10 Πολει τα βελτιστα συμβουλευειν. ( Να συμβουλευης την πολιν σου οσα νομιζεις αριστα). ΚΛΕΟΒΟΥΛΟΣ. Διοδενης Λαερτιος.

21.11 Τις αριστη πολις, εν η παντες ως τυραννον φοβουνται τον νομον. ( Ποια πολις είναι αριστη, αυτή στην οποιαν ολοι φοβουνται τον νομον σαν τυραννον). ΒΙΑΣ. Στοβαιου Ανθολ.

21.12 Αι γαρ πολεις εις’ ανδρες,, ουκ ερημια. ( Οι ανδρες συγκροτουν τις πολεις κι όχι η ερημια). ΣΟΦΟΚΛΗΣ. Αντιγονη 737.

21.13 Ζηνων εφη δειν τας αρετας κοσμειν ουκ αναθημασιν, αλλα ταις των οικουντων αρεταις. ( Ο Ζηνων ειπε ότι πρεπει να στολιζονται οι πολεις όχι με αφιερωματα ,αλλα με τις αρετες των πολιτων που την κατοικουν). ΖΗΝΩΝ. Στοβαιου Ανθολ.

21.14 Πολις εστι κοινωνια πολιτων πολιτειας. ( Κρατος είναι η ενωσις των πολιτων με βασην το κοινον πολιτευμα). ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Πολιτικα. Γ΄, 3

21.15 ….Προστατην γε του βιου τον ογκον εχομεν τω τα’οχλω δουλευομεν. ( …Την ζωην μας την κυβερνα το μεγαλειον ,δουλευοντας για τον λαον ( ο Αγαμεμνων λεγει για λογαρισμον και δια των υπολοιπων βασιλεων ). ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ. Ιφιγενεια εν Αυλιδι 450

21.16 Ησυχαζουση πολει τα ακινητα νομιμα αριστα. ( Σε πολιτεια που ζη σε γαληνη , ( που δεν ταρασσεται από κοινωνικους αγωνες), οι αμεταβλητοι θεσμοι είναι οι καλυτεροι). ΘΟΥΚΙΔΥΔΗΣ. Α΄, 71

21.17 Ω ται λιπαραι και ιοστεφανοι και αοιδιμοι, Ελλαδος ερεισμα, κλειναι Αθηναι, δαιμονιον πτολιεθρον. ( Ω λαμπρη και ιοστεφανωμενη και χιλιοτραγουδημενη, προπυργιον της Ελλαδος, ξακουστη Αθηναι, πολις θεικη). ΠΙΝΔΑΡ. Αποσπ. 76

21.18 Λεγω την πολιν της Ελλαδος παιδευσιν είναι ( Βλεπω ότι η πολις μας (η Αθηανι) είναι σχολειον ( κεντρον μορφωσεως) ολης της Ελλαδος). ΘΟΥΚΙΔΥΔΗΣ. Επιταφ. Β΄, 41

21.19 Αθηναιος ων πολεως της μεγιστης και ευδοκιμωτατης εις σοφιαν και ισχυν. ( Ο Αθηναιος είναι από την μεγαλυτεραν και την πιο φημισμενην πολιν σε σοφια και δυναμιν (λεγει ο Σωκρατης ). ΠΛΑΤΩΝ. Απολογια Σωκρατους. 29d

21.20 Αστυ της Ελλαδος ( Αληθινη πρωτευουσα της Ελλαδος) ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ. Αντιδ. 299

21.21 Την των κρατουντων μαθε φερειν εξουσιαν. (Μαθε να υποφερης την εξουσια των αρχωντων). ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ. Γνωμικα. Μον

21.22 Ανθρωπος φυσει πολιτικον ζωον. ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Πολιτικα (Α΄,2 1253)

21.23 Ου του ζην μονον ενεκε, αλλα μαλλον του ευ ζην ενεκα εκοινωνησαν (οι ανθρωποι). ( Οι ανθρωποι δημιουργησαν κοινωνια όχι μονον για να εξυπηρετουν την ζωην των, αλλα πολύ περισσοτερον για να εξασφαλισουν μια καλυτερη ζωη). ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Πολιτικα, Γ΄, 9

21.24 …..Βακχου θ’ ιερονικαισιν ευμενεις μολετε προσπολοισι , τα ντε δοριστεπτον καρτει ‘ Ρωμαιων αρχαν αυξετ’ αγηρατω θαλλουσαν φερενικαν. (…..τους νικητες των ιερων αγωνων υπηρετες του Βακχου ευμενεις ελατε , και των Ρωμαιων την εξουσια την δαφνοστεφανωμενην προικιστε με αγεραστη δυναμιν, για να είναι θαλερη και νικηφορα). ΛΙΜΗΝΙΟΣ Ο ΑΘΗΝΑΙΟΣ. Παιαν και προσοδιον εις τον Απολλωνα.

21.25 Χαιρε μοι, ‘Ρωμα, θυγατερ Αρηος , χρυσεομιτρα δαιφρων ανασσα, σεμνον α ναιεις επι γας Ολυμπον αιειν αθραυστον. Συ μονα , πρεσβιστα δεδωκε Μοιρα κυδος αρρηκτω βασιληον αρχας οφρα κοιρανηον εχοισα καρτος αγεμονευης….. ( Χαιρε Ρωμη , θυγατερ του Αρεως, χρυσοστεφανωμενη, ανασσα σοφη, που στον σεπτον Ολυμπον επανω στην γη κατοικεις τον αιωνιον αθραυστον. Εις σε μοναχα σεβαστοτατη, εδωσε η Μοιρα δοξα βασιλικη εξουσιας αρρηκτης, να εχεις την δυναμιν αρχοντα και να ηγεμονευεις….). ΜΕΛΙΝΩ Η ΛΕΣΒΙΑ. Υμνος προς την Ρωμην

21.26 …..Αλλ’, ω Φοιβε σωσε θεοκτιστον Παλλαδος αστυ και λαον κλεινον, συν τε θεα, τοξων δεσποτι Κρησιων κυνων τ’ Αρτεμις, ηδε Λατω κυδιστα … ( …Αλλα Φοιβε σωσε την θεοκτιστην πολιν της Παλλαδος, τον ξακουστον λαον, και μαζι του κι εσυ θεα, δεσποινα των τοξων και των κρητικων κυνων , Αρτεμι, κι εσυ Λητω ενδοξοτατη…). ΛΙΜΗΝΙΟΣ Ο ΑΘΗΝΑΙΟΣ. Παιαν και προσοδιον εις τον Απολλωνα.

21.27 Αλλ’ αρα , ω Μελητε , μηοι εν τη εκκλησια, οι εκκλησιασται, διαφθειρουσι τους νεωτερους ,η κακεινοι βελτιους ποιουσιν απαντες. ( Αλλα τοτε Μελητε, μηπως αυτοι εις την εκκλησια, οι εκκλησιαζουμενοι (η Εκκλησια του Δημου σ.σ.) διαφθειρουν τους νεωτερους, η και εκεινοι ολοι τους κανουν καλυτερους ). ΣΩΚΡΑΤΗΣ. Πλατωνος Απολογια Σωκρατους ΧΙΙ 27

ΌΛΑ!......ΠΕΡΙ ΈΛΛΗΝΟΣ!


ΚΩΔΙΞ ΈΛΛΗΝ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου