Τετάρτη, 23 Φεβρουαρίου 2011

10. ΠΕΡΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ

http://politicalanimals.files.wordpress.com/2008/11/plato.jpg

ΠΕΡΙ ΈΛΛΗΝΟΣ!

10.1 Φιλοσοφοι θηραται της αληθειας. ( Οι φιλοσοφοι είναι κυνηγοι της αληθειας). ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ. Διογενης Λαερτιος.

10.2 Δισσην , εφη Παρμενιδης, είναι την φιλοσοφιαν.την μεν κατ’ αληθειαν, την δε κατά δοξαν. ( Ο Παρμενιδης εδογματισε ότι η φιλοσοφια είναι δυο ειδων. Η μια είναι η αληθινη, η άλλη όμως κατά το φαινομενον). ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ. Διογενης Λαερτιος.

10.3 Η δε γε φιλοσοφια κτησις επιστημης. ( Η φιλοσοφια είναι αποκτησις επιστημονικων γνωσεων). ΠΛΑΤΩΝ. Ευθυδημος 288 D

10.4 Ερωτηθεις Αριστιππος τι αυτω περιγεγονεν εκ φιλοσοφιας, εφη, « το δυνασθαι πασι θαρρουντως ομιλειν». ( Ερωτηθεις ο Αριστιππος τι του εμεινε ωφελες εκ της μαθησεως της φιλοσοφιας, απαντησε, « να δυνομαι να ωμιλω με θαρρος με ολους τους ανθρωπους»). ΑΡΙΣΤΙΠΠΟΣ. Διογενης Λαερτιος.

10.5 Αριστοτελης ερωτηθεις τι ποτε αυτω περιγεγονεν εκ φιλοσογιας, εφη, « το ανεπιτακτως ποιειν α τινες δια τον από των νομων φοβον ποιουσι». ( Ερωτηθεις ο Αριστοτελης τι κερδησε από την φιλοσοφιαν, ειπε. «να κανω ανευ διαταγης αυτό που οι αλλοι το πραττουν από τον φοβον των νομων»). ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Διογενης Λαερτιος.

10.6 Αι μεν χελιδονες ευδιαν ημιν προσημαινουσιν, οι δε εκ φιλοσοφιας λογοι αλυπιαν. ( Τα χελιδονια αναγγελουν σε εμας την καλοκαιριαν και οι λογοι της φιλοσοφιας εξασφαλιζουν στον ανθρωπον αλυπια (δηλ. χωρις λυπες). ΔΗΜΩΝΑΞ.

10.7 Ο θεωρητικος του πρακτικου διαμαρτανων ανωφελης. Ο δε πρακτικος αμοιρησας φιλοσοφιας αμουσος και πλημμελης. ( Ο θεωρητικος ανευ πρακτικων γνωσεως είναι ανωφελος, κι ο πρακτικος ανευ φιλοσοφικης μορφωσεως είναι ξερος κι όχι πληρης). ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ. «Παιδικη Αγωγη».

10.8 Δει της αλλης παιδειας ωσπερ κεφαλαιον ποιειν την φιλοσοφιαν. (Πρεπει ως κεντρον και σκοπον της αλλης παιδειας να εχουμε την φιλοσοφιαν). ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ. Ηθηκα

10.9 Πιττακος ερωτηθεις « τι αριστον, απαντησε «το παρον ευ ποιειν». ( Ερωτηθεις ο Πιττακος ποιον είναι το αριστον, απαντησε, « να στεργης (υπομενης) κάθε φορα το παρον»). ΠΙΤΤΑΚΟΣ.

10.10 Αναπνεομεν δ’ ουχ απαντες επι ισα. ( Δεν ζουμε ολοι για τον ιδιον σκοπον). ΠΙΝΔΑΡ. Νεμεα 7,5

10.11 Το ζην γαρ, ω παι, παντος ηδιστον γερας. ( Η ζωη, παιδι μου, είναι το πιο ευχαριστον δωρον στους ανθρωπους). ΣΟ0ΦΟΚΛΗΣ

10.12 Ου το ζειν περι πλειστου ποιητεον, αλλα το ευ ζην. ( Δεν πρεπει να ενδιαφερομαστε παρα πολύ για την ζωην, αλλα για την καθως πρεπει ζωην). ΠΛΑΤΩΝ. Κριτιας.

10.13 Προς ζωην αγαθην, η παιδεια και η αρετη μαλιστα αγουσιν. ( Η παιδεια (η μορφωσις) και η ασκησις της αρετης οδηγουν προπαντως σε εντιμη ζωη). ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Πολιτ. Γ΄, 13

10.14 Τουτο ( η περι θεων δοξα) εστι το συνεκτικον απασης κοινωνιας ερεισμα και βαθρον. ( Τουτο (δηλ. η θρησκεια) είναι το μεσον που συγκρατει κάθε κοινωνια και το θεμελιον που την στηριζει). ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ. Ηθικα 1125 Ε.

10.15 Ξυν ιεροις χρη το γ’ευσεβες σκοιπειν. ( Με θυσιες πρεπει να κανουμε τα θρησκευτικα μας καθηκοντα). ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ. Ιφιγενεια εν Αυλιδει 674

10.16 Νουσων φυσις ιητρος ( Ο ιατρος των ασθενειων είναι η φυσις). ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ. Επιδ. 6

10.17 Ο κοσμος αλλοιωσις, ο βιος υποληψις. ( Κοσμος είναι διαρκης μεταβολη, η ζωη καποια υπονοια (καποια ιδεα). ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ. Στοβ. Ανθ.

10.18 Και γαρ ανθρωπου αλλα πολύ θειοτερα την φυσιν, οιον φανερωτατα γε εξ ων ο κοσμος συνεστηκε. ( Υπαρχουν βεβαιως πραγματα αλλα περισσοτερον θεικα στην φυσιν τους από τον ανθρωπον.αυτο το δειχνουν καθαρωτατα τα ουρανια σωματα, από τα οποια αποτελειται ο κοσμος). ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Ηθικα Νικ. Ζ΄ 1141b

10.19 Tαξει αρα τεταγμενον και κεκοσμημενον εστιν η αρετη εκαστου. ( Σε κάθε πραγμα πλεονεκτημα του είναι να εχη τα μερη του τοποθετημενα με ταξην και να εχη ωραια διακοσμησην). ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ. Γοργιας 506 Ε.

10.20 Ορφνη τεταται προ του μελλοντος εσεσθαι κου ξυνετα θνητοις πειρατ’ αμηχανιης. ( Σκοτος απλωνεται εμπροσθεν από κάθε μελλουμενον και τα περατα της αμηχανιας είναι ακαταλληπτα ( κι είναι αδηλα στους ανθρωπους όλα τα μελλουμενα). ΘΕΟΓΝΗΣ.

10.21 ……παντοπορος ( ο ανθρωπος) απορος επ’ ουδεν ερχεται. Το μελλον. ( Σε όλα ο ανθρωπος ευρισκη μηχανες.σε τιποτε δεν θα του λειψουν τα τεχνασματα για ν’ αντιμετωπιση το μελλον του). ΣΟΦΟΚΛΗΣ. Αντιγονη στ 360

10.22 Θνητος πεφυκως τουπισω πειρω βλεπειν. ( Αφου γεννηθηκες θνητος, προσπαθησε να βλεπης προς το μελλον τι θα σου φερη). ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ. Γνωμ. Μον.

10.23 Το μεταβαλλειν ηδυ. Εις φυσιν γαρ γιγνεται μεταβαλλειν . το γαρ αυτό αει υπερβολην ποιει της καθεστωσης εξεως. ( Η αλλαγη είναι ευχαριστη, γιατι είναι συμφωνη με τους φυσικους νομους. Γιατι το να γινεται συνεχεια το ιδιο, οδηγει σε υπερβολη τη συνηθισμενη καταστασην). ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Ρητορικη Τεχνη Α΄, Ι

10.24 Αμαρτανων μετανοει. ( Όταν κανεις το λαθος να μετανοης). ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ. Στοβ. Ανθολ.

10.25 Επεται εν εκαστω μετρον. ( Το κάθε τι εχει το μετρον του). ΠΙΝΔΑΡ. Ολ. 13,48

10.26 Κτησαι εν μεν νεοτητι ευπραξιαν, εν δε τω γηρα σοφιαν. ( Κοιτα ν’αποκτησης νεος ευτυχια και στα γεραματα σοφια). ΒΙΑΣ. Στοβ. Ανθ.

10.27 Αναγκα ωσπερ τεχνης αει τα επιγιγνομενα κρατειν. ( Είναι νομος της αναγκης να υπερισχυουν παντα οι νεωτερισμοι όπως και στις τεχνες). ΘΟΥΚΙΔΥΔΗΣ. Α΄, 71

10.28 Ευπλαστον, και υγρον η νεοτης. ( Ρευστοι και ευκολομαλαχτοι είναι οι νεοι). ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ. Παιδων Αγωγη.

10.29 Οι νεοι αποθεμενοι το αιδεισθαι και φοβεισθαι ευθυς εμπιπλανται αναγωγιας. ( Οι νεοι όταν αποβαλουν κάθε σεβασμον και φοβον , αμεσως πλημμυριζει η ψυχην τους από αναγωγον συμπεριφοραν). ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ. «περι του ακουει».

10.30 Ψυχης δε σωφροσυνη και ανδρεια αρεται νεου. ( Αρετες του νεου είναι η συνεσις κι η ανδρεια) ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Ρητορ. Τεχ 5

10.31 Καθολου δε απειργειν προσηκει τους παιδας της προς τους πονηρους ανθρωπους συνουσιας. Αποφερονται γαρ τι της τουτων κακιας. ( Πρεπει να εμποδιζουμε τελειως τα παιδια να συναναστρεφωνται με τους πονηρους, γιατι παιρνουν ένα μερος από την κακιαν τους). ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ. «Παιδια αγωγη» 17

10.32 Ανδρι δε κεκμηκοτι μενος μεγα οινος αεξει. ( Και ανασταινει ο οινος ξανα τους κουρασμενους). ΟΜΗΡΟΣ. Ιλιας Ζ΄, 261

10.33 Ομιλει πραως. ( Στις συναναστροφες σου να φερεσαι με πραοτητα). ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ. Στοβ. Ανθολ.

10.34 Ανευ ομονοιας ουτ’ αν πολις ευ πολιτευθειη, ουτ’ οικος καλως οικηθειη. ( Χωρις ομονοια ουτε κρατος θα μπορουσε καλα να κυβερνηθη, ουτε οικογενεια να νοικοκυρευθη). ΞΕΝΟΦΩΝ. Απομν. Δ΄,4,16

10.35 Ομοφροσυνη φιλιην ποιει. ( Η ομογνωσια (όταν οι γνωμες είναι ομοιες) κανει τη φιλια). ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ. Στοβ. Ανθολ.

10.36 Ομονοουντων αδελφων συμβιωσις παντος τειχους ισχυροτερα. ΑΝΤΙΣΘΕΝΗΣ.

10.37 Μη επι μικροις αυτος αυτόν οξυθυμον δεικνυε. ( Μην δειχνης τον εαυτον σου οξυθυμον για ασημαντα πραγματα). ΕΠΙΧΑΡΜΟΣ. Αποσπ. 42

10.38 Χολου κρατεειν. ( Να κρατεις την οργην σου). ΠΕΡΙΑΝΔΡΟΣ.

10.39 Αθανατον οργην μη φυλασσε θνητος γαρ. ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Ρητορ. Τεχν. Β΄, 21

10.40 Ουκ εστιν οργης, ως εοικε ,φαρμακον αλλ’ η λογος σπουδαιος ανθρωπου φιλου. ( Δεν υπαρχει ,καθως φαινεται, φαρμακον κατά της οργης, άλλο παρα ο σοβαρος λογος ενός φιλου). ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ.

10.41 Το οργης κατακρατειν ανδρος ου του τυχοντος. ( Δεν είναι τυχαιος αυτος που κυριαρχη τον θυμον του). ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ

10.42 Ορμωμενον μηδαμως αντιστησης. ( Μην θελησης να συγκρατησης εκεινον που προχωρα ακρατητα). ΑΙΣΧΥΛΟΣ. Προμηθευς 337

10.43 Εις οχλον ερπειν παρθενοισιν ου καλον. ( Δεν είναι ωραιον πραγμα στις παρθενες να ανακατευονται με τον οχλον). ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ. Ορεστης. 108

10.44 Σοφον εν βουλευμα τας πολλας χερας νικα, συν οχλω δ’ αμαθια πλειστον κακον. ( Μια σοφη γνωμη νικα πολλα χερια. Μα μια ασυνετη βουλη που υποστηριζεται από τον οχλον είναι κακον μεγιστον). ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ. Αποσπ. 200

10.45 Ελπιζε παντα μεχρι γηρως, θνητος ων. ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ. Γν. Μον

10.46 Αι δ’ ελπιδες βοσκουσι τους κενους βροτων. ( Οι ελπιδες κατατρωγουν τους κουφιους ανθρωπους). ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ. Γν. Μον.

10.47 Ως πανταχου γε πατρις , βοσκουσα γη. (Παντου πατρις μας είναι η χωρα που μας τρεφει). ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ. Φαεθων

10.48 Απαξ μεν αηρ αετω περασιμος, απασα δε χθων ανδρι γενναιω πατρις. ( Ο αετος περνα εις ολον τον αερα. και του γενναιου ανδρος πατρις είναι ολη η γη). ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ. Στοβ. Ανθολ.

10.49 Ανδρι σοφω πασα γη βατη. Ψυχης γαρ αγαθης πατρις ο ξυμπας κοσμος. ( Δια τον σοφον τον ανδραν κάθε γωνια της γης προσφερεται προς το ζειν, γιατι της γενναιας ψυχης πατριδα είναι ολοκληρος ο κοσμος). ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ. Στοβ. Ανθολ.

10.50 Πατρις γαρ εστι πασ’ αν πραττη τις ευ. ( Πατρις είναι ο τοπος οπου κανεις δυναται να ευτυχη). ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ. Πλουτ. 1151

10.51 Αδυνατον εστιν ανθρωπω εκκομισαι ανθρωπον εκ του μελλοντος γενεσθαι πρηγματος. ( Είναι αδυνατον σε ανθρωπον να γλυτωση αλλον ανθρωπον από το πεπρωμενον του). ΗΡΟΔΟΤΟΣ. Γ΄ 43

10.52 Ουκ ανδρος ορκος πιστις, αλλ’ ορκων ανηρ. ΑΙΣΧΥΛΟΣ. Αποσπ. 394

10.53 Μη πασι πιστευε ( Μην εχεις εμπιστοσυνη σ’ ολους). ΠΙΤΤΑΚΟΣ. Στοβ. Ανθολ.

10.54 Μη πασαν , αλλα τοις δοκιμοισι πιστευειν . το μεν γαρ ευηθες, το δε σωφρονεοντος. ( Να μην εχης εμπιστοσυνην σ’ ολους, αλλα στους δοκιμασμενους. Γιατι το ένα είναι μωρια, το άλλο όμως φρονησις). ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ. Αποσπ. 67

10.55 Πλεονεξιη το παντα λεγειν, μηδεν δε εθελειν ακουειν. ( Το να θελης να ωμιλης συνεχως και να μην θελης ν’ ακους, αυτό δειχνει εγωισμον). ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ. Στοβ. Ανθολ.

10.56 Ισοτητα αιρου και πλεονεξια φυγε. ( Να προτιμης την εντιμη συμπεριφορα και ν’ αποφευγης την πλεονεξια). ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ. Γνωμ. Μον.

10.57 Ανεχου υπο των πλησιον μικρα ελλατουμενος ( Να ανεχεσαι να παθαινης μικρες ζημιες από τους συνανθρωπους σου). ΠΙΤΤΑΚΟΣ. Στοβ. Ανθολ.

10.58 Πλουτου δ’ ουδεν τερμα πεφασμενον ανθρωποις ( Κανενα οριον του πλουτου δεν είναι ορισμενον στους ανθρωπους). ΣΟΛΩΝ ( Αριστοτελης Πολιτ. Α΄,8).

10.59 Πλουτος δε και δειλοισιν ανθρωποις ομιλει ( Ο πλουτος και στους δειλους πηγαινει). ΒΑΚΧΥΛΙΔΗΣ. 1, 161

10.60 Το πλουτειν συν τυχα ποτμου σοφιας αριστον. ( Το να πλουτη κανεις από σοφια κι ευδαιμονια είναι αριστον). ΠΙΝΔΑΡ. Πυθια 2,56

10.61 Πλουτω πεποιθως αδικα μη πειρω ποιειν. ( Εχοντας πεπειθηση στα πλουτη σου μην κανης αδικιες). ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ. Γνωμ. Μον.

10.62 Βραδεως εγχειρει ( Προχωρα με περισκεψην εις την εκτελεσην ενός εργου) ΒΙΑΣ

10.63 Η ισηγοριη χρημα σπουδαιον ( Η ελευθερια του λογου είναι πραγμα σπουδαιον) ΗΡΟΔΟΤΟΣ. Ε΄ 78

10.64 Τα επιπονως γενομενα παντες μαλλον στεργουσι ( Ο καθεις αγαπα περισσοτερον ότι απεκτησε με κοπον) ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Ηθικα Νικομ. Ι .1168 α

10.65 Χρη δ’ εν δομοισιν ανδρα τον σοφον τρεφειν γυναικα χρηστην καγαθην η μη γαμειν ( Ο μυαλωμενος ανδρας πρεπει μεσα στο σπιτι του να τρεφη γυναικα γνωστικη και τιμια, ειδαλλως δεν πρεπει να νυμφεβεται) ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ. Ιφιγενεια εν Αυλιδι στ. 750

10.66 Πραττει δ’ ο κολαξ αριστα παντων, δευτερος δ’ ο συκοφαντης. (Ενεργει και κατορθωνει ο κολαξ πολύ καλυτερα απ’ ολους, και ως δευτερος στην σειρα ο συκοφαντης). ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ. Γνωμικα Μον.

10.67 Συμβουλευε μη τα ηδιστα αλλα τα βελτιστα τοις πολιταις. ( Συμβουλευε τους πολιτας όχι τα πολύ ευχαριστα, αλλα τα πολύ ωφελιμα). ΣΟΛΩΝ. Στοβ. Ανθολ.

10.68 Ο συκοφαντης εστι τοις πελας λυκος ( Ο συκοφαντης είναι λυκος οσοι ευρισκονται περιξ αυτου) ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ. Γνωμικα Μον.

10.69 Νικα λογισμω την παρουσαν συμφοραν ( Να νικας με την λογικην την δυστυχιαν που τωρα σε βασανιζει) ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ. Γνωμικα Μον.

10.70 Σωφροσυνην φιλειν (Να εισαι συνετος (φρονιμος). ΠΙΤΤΑΚΟΣ. Διογ. Λεαρτιου

10.71 Ουδεν ουτως ουτ’ ευχρηστον ουτε καλον ανθρωποις ως ταξις. ( Δεν υπαρχει τιποτε τοσον χρησιμον και τοσον ωραιον στους ανθρωπους οσον η ταξις) ΞΕΝΟΦΩΝ. Οικονομικα 9, 3

10.72 Τα μεν υψηλα ταπεινουν, τα δε ταπεινα υψουν. ( Ο εγωισμος ταπεινωνει, η ταπεινοφρωσυνη όμως υψωνει) ΧΙΛΩΝ. Διογ. Λαερτιος

10.73 Πινε και τερπου (Πινε και διασκεδασε). ΗΡΟΔΟΤΟΣ. Β΄, 78

10.74 Υγιειαν την του ειδους διαμονην ( Η υγεια είναι σταθεροτης της μορφης). ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ. Διογ. Λαερτιος

10.75 Λωστον το ζην ανοσον ( Αριστον να ζης ανευ ασθενειων) ΣΟΦΟΚΛΗΣ. Αποσπ. Στ 3

10.76 Τα υγιεινα υγιειαν εμποιει. ( Οσα είναι ωφελιμα στερεωνουν την υγειαν). ΠΛΑΤΩΝ. Πολιτεια. 444

10.77 Κακον αναισθησιας σωματι φαρμακον η απονια. ( Η οκνηρια είναι για το σωμα κακον φαρμακον αναισθησιας) ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ. Ηθικα 565d

10.78 Εχων χαριζου ( Προσφερε καλον, εφοσον εχης). ΡΗΣΙΣ

10.౭౯Χαριτας δικαιας και διδου και λαμβανε. ( Δικαιες υπηρεσιες δινε και παιρνε). ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ. Γνωμικα Μον.

ΌΛΑ!......ΠΕΡΙ ΈΛΛΗΝΟΣ!


ΚΩΔΙΞ ΈΛΛΗΝ

1 σχόλιο:

  1. Θα εκτιμούσα ένα φιλόσοφο, στο μέτρο που θα μπορούσε
    να δώσει ένα …παράδειγμα!!!
    ΝΙΤΣΕ
    Ω ναι!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή